Om automatiska negativa tankar

Det är inte ett problem att du har negativa tankar- men det är ett problem om du tror på dem!
Om du har tendens att bli väldigt arg, har du säkert fått rådet att räkna till 10 innan du säger eller gör något. Det är för att de automatiska tankarna ska hinna gå över och ge plats åt medvetna tankar istället. Då kan du handla mer rationellt och intellektuellt. Men det är inte bara när du blir arg som du riskerar att handla helt efter automatiska negativa tankar.
Tänk dig följande scenario:
Du har haft otroligt stressigt under en period och det finns en hel del saker som är viktiga att få klart innan helgen. När klockan börjar närma sig 16 på fredageftermiddagen upptäcker du att du fortfarande inte ens börjat på den rapport som ska vara inlämnad kl 08.00 på måndagmorgon.
Vad tänker du nu?
Jag borde ha börjat med den här tidigare!
Typiskt mig att vara så slarvig!
Om jag inte skrivit klart rapporten innan deadline så kommer mina arbetskompisar att tycka att jag är lat.
Om företaget måste göra en omorganisation är det förmodligen jag som ryker.
Jag är misslyckad och nu kommer alla att upptäcka det!
I exemplet ovan, tänker personen att den är misslyckad. Automatiska tankar går otroligt fort igenom huvudet- ibland så fort att vi inte hinner märka att det är tankar. Resultatet blir istället en känsla av olust och nedstämdhet.
När jag frågar ”Vad kände du då?” så svarar personen ”Jag kände mig misslyckad”. Men att känna sig misslyckad är ingen känsla utan en tanke.
När jag frågar ”Vad tänkte du då?” så svarar personen ”Ingenting”.
Men genom att lära sig skilja på vad som är tanke och vad som är känsla, kan automatiska tankar göras till medvetna tankar.
När du får i uppgift att hitta situationer där du styrs av automatiska tankar, så hittar du förmodligen ganska snabbt mönster. Det är i ungefär samma situationer som just den automatiska tanken dyker upp. De gånger då du blivit nedstämd, arg eller ledsen så har det föranletts av samma tanke.
När du identifierat ett par situationer får du lära dig att fylla på den automatiska tanken genom att tänka ”Jag tänker ofta så i just de här situationerna. Det betyder inte att jag är misslyckad, utan att jag är orolig för att inte räcka till.”
Utifrån den tanken har du mer handlingsutrymme. Vad behöver du för stöd i denna situation? Kan du fråga någon hur du bör prioritera? Är din oro att inte räcka till befogad, eller gör du redan fullt tillräckligt?
Det viktiga är att du nu lärt dig skilja mellan tanken ”jag är misslyckad” och att verkligen tro på att tanken är sann.
Det är en stor skillnad på att vara offer för omständigheterna och att faktiskt kunna styra sina situationer med ”rätt typ av tankar”. Med detta inlägg har jag försökt förklara hur en förändring skulle kunna göra skillnad i din vardag.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *